Is it permissible, according to Islamic teachings, to express happiness over the fire in America?
Since last Tuesday, a fire has been raging in Los Angeles, America. Some of our people are expressing happiness over it, while others feel sorrow and sympathize with the Americans. So, is it permissible according to Sharia to be happy about it or not?
The Quran, the Sunnah of the Prophet (peace be upon him), and the practices of the righteous predecessors testify that it is permissible for Muslims to express happiness over the punishment of disbelievers sent by Allah, as it signifies deliverance from their evil. However, unnecessary grief over the destruction of disbelievers and praying for them is considered inappropriate and impermissible in the light of the Quran and Sunnah.
The Quran:
The Quran commands the Prophet (peace be upon him) not to grieve over disbelievers:
"So do not grieve over the disbelieving people." (Al-Ma’idah: 86)
Prophet Musa (peace be upon him) was instructed not to grieve over the disobedient:
"He said: It will indeed be forbidden to them for forty years; they will wander through the earth. So do not grieve over the disobedient people." (Al-Ma’idah: 62)
Prophet Shu’ayb (peace be upon him) said that he would not grieve over the punishment of a disbelieving nation:
"So he turned away from them and said: O my people, I have delivered to you the messages of my Lord and advised you sincerely. How, then, should I grieve over a disbelieving people?" (Al-A'raf: 93)
In one verse, Allah’s praise is mentioned after the destruction of the wrongdoers:
"So the people who did wrong were eliminated. And praise be to Allah, Lord of all worlds." (Al-An’am: 45)
Sunnah/Hadith:
Expressing joy at the punishment of disbelievers—whether by the hands of Muslims or through any other means of Allah—is proven by multiple authentic narrations.
For instance, the Prophet (peace be upon him) expressed happiness at the killing of Ka’b bin Ashraf, as he was a known enemy of Islam and Muslims.
(Fath al-Bari, Vol. 11, Pg. 763, Hadith No. 1373)
In another Hadith, it is mentioned that the death of a disbeliever or a wicked person brings relief to the world, including people, cities, trees, and animals:
"The Messenger of Allah (peace be upon him) said: A believer rests upon death from the troubles of the world, while a wicked person’s death brings relief to people, lands, trees, and animals."
(Sahih al-Bukhari, Vol. 2, Pg. 171, Hadith No. 1306)
Practices of the Righteous Predecessors:
Imam Ahmad ibn Hanbal (may Allah have mercy on him) was asked about expressing happiness over the death of a deviant (Jahmi) individual. He replied: "Yes, why wouldn’t one be happy over being relieved from their evil?"
(Al-Sunnah by al-Khallal, Vol. 5, Pg. 121)
Ibn Kathir (may Allah have mercy on him) recorded that when Hassan ibn Safi, a Rafidhi leader, died, the Ahlus-Sunnah expressed joy and praised Allah.
(Al-Bidaya wa'l-Nihaya, Vol. 12, Pg. 338)
Conclusion:
The above verses, Ahadith, and practices of the righteous predecessors make it clear that expressing happiness over the punishment of disbelievers by Allah is permissible. In the case of a tyrannical and oppressive nation like America, which has caused immense harm to the Muslim world, it is even more justified to express happiness at their suffering.
کیا امریکہ میں لگنے والی آگ پر شرعی طور پر خوشی کا اظہار کرنا جائز ہے؟
پچھلے منگل سے امریکہ کے لاس اینجلس میں آگ لگی ہوئی ہے۔ ہمارے کچھ لوگ اس پر خوشی کا اظہار کر رہے ہیں جبکہ کچھ دوسرے اس پر افسوس کرتے ہوئے امریکیوں سے ہمدردی ظاہر کر رہے ہیں۔ تو کیا شریعت کے مطابق اس پر خوشی جائز ہے یا نہیں؟
قرآن مجید، سنت نبوی اور اسلاف کے اعمال سے یہ بات ثابت ہوتی ہے کہ کفار پر عذاب نازل ہونے پر مسلمانوں کے لیے اس پر خوشی کا اظہار کرنا جائز ہے، تاکہ ان کے شر سے نجات ملے۔ البتہ کفار کی ہلاکت پر بے جا افسوس کرنا اور ان کے لیے دعائیں کرنا قرآن و سنت کی روشنی میں ناپسندیدہ اور ناجائز ہے۔
قرآن مجید:
قرآن مجید میں رسول اللہ ﷺ کو حکم دیا گیا کہ کافر قوم پر غمگین نہ ہوں:
فَلَا تَاْسَ عَلَی الْقَوْمِ الْکٰفِرِیْنَ (المائدۃ: 86)
حضرت موسیٰ علیہ السلام کو حکم دیا گیا کہ آپ فاسق قوم پر غمگین نہ ہوں:
قَالَ فَإِنَّهَا مُحَرَّمَةٌ عَلَيْهِمْ أَرْبَعِينَ سَنَةً يَتِيهُونَ فِي الْأَرْضِ فَلَا تَأْسَ عَلَى الْقَوْمِ الْفَاسِقِينَ (المائدۃ: 62)
حضرت شعیب علیہ السلام نے فرمایا کہ میں کافر قوم کے عذاب پر کیوں افسوس کروں؟
فَتَوَلَّىٰ عَنْهُمْ وَقَالَ يَٰقَوْمِ لَقَدْ أَبْلَغْتُكُمۡ رِسَٰلَٰتِ رَبِّي وَنَصَحْتُ لَكُمۡ فَكَيۡفَ آسَىٰ عَلَىٰ قَوۡمࣲ كَٰفِرِينَ (الاعراف: 93)
ظالموں کی ہلاکت پر اللہ تعالیٰ کی تعریف کی گئی ہے:
فَقُطِعَ دَابِرُ الْقَوْمِ الَّذِينَ ظَلَمُوا وَالْحَمْدُ لِلَّهِ رَبِّ الْعَالَمِينَ (الانعام: 45)
سنت مبارکہ / احادیث شریفہ:
کفار پر عذاب کے نزول (خواہ وہ مسلمانوں کے ذریعے ہو یا اللہ کے کسی دوسرے ذریعے سے) پر خوشی کا اظہار کرنا کئی متواتر احادیث سے ثابت ہے۔
رسول اللہ ﷺ کا عمل اس بارے میں واضح ہے۔ مثال کے طور پر، کعب بن اشرف کے قتل پر آپ ﷺ نے خوشی کا اظہار کیا کیونکہ وہ اسلام اور مسلمانوں کا کھلا دشمن تھا۔
(فتح الباری، جلد 11 صفحہ 763، حدیث نمبر: 1373)
ایک اور حدیث میں ہے کہ فاجر کے مرنے سے انسان، شہر، درخت اور جانور سب سکون پاتے ہیں:
"عَبْدُ اللَّهِ: فَوَاللَّهِ لَقَدْ رَأَيْتُهُمْ صَرْعَى يَوْمَ بَدْرٍ"
(صحیح بخاری، جلد 2 صفحہ 171، حدیث نمبر: 1306)
سلف صالحین کے اقوال و اعمال:
امام احمد بن حنبلؒ سے ایک جہمیہ شخص کے بارے میں پوچھا گیا کہ اگر کوئی ان کی موت پر خوشی کا اظہار کرے تو کیا یہ جائز ہے؟ امام احمدؒ نے فرمایا: ’’ہاں، ان کے شر سے خوشی کیوں نہ ہو؟‘‘
(السنۃ للخلال، جلد 5 صفحہ 121)
ابن کثیرؒ نے لکھا ہے کہ جب حسن بن صافی ترک رافضی کی موت ہوئی تو اہل سنت خوش ہوئے اور اللہ کا شکر ادا کیا۔
(البداية والنهاية، جلد 12 صفحہ 338)
نتیجہ:
اوپر بیان کردہ آیات، احادیث اور اسلاف کے اعمال سے یہ بات واضح ہوتی ہے کہ اللہ تعالیٰ کی طرف سے کفار پر عذاب نازل ہونے پر خوشی ظاہر کرنا شرعاً جائز ہے، اور جب بات امریکہ جیسے ظالم اور جابر کافر کی ہو جس نے پوری مسلم دنیا کو نقصان
پہنچایا ہے، تو بطریق اولیٰ یہ جائز ہے۔
Comments